Hello From Østerrike: Ankomst og First Impressions (II )

Av Susanne PacherFinally på rundt middagstid gang jeg kom i min hjemby og tok en rask spinne rundt sentrum. Weiz er et distrikt hovedstad med en befolkning på rundt 9000 mennesker, og det ligger ca 25 km fra Graz, Austria nest største by. Det forundrer meg alltid at når jeg spør nordamerikanere om Østerrike de alle synes å vite Wien og Salzburg, og noen av dem har hørt om Innsbruck, men svært få mennesker faktisk har hørt om Graz, selv med en befolkning på rundt 250.000 mennesker den er Austria nest største urbane sentrum.

Weiz i seg selv er en by som i mange år var sentrert rundt ELIN, en produksjonsbedrift som produserer elektrisk utstyr som transformatorer og generatorer for Hydro kraftproduksjon. I de senere årene, kalles et kanadisk selskap Magna International ble grunnlagt av Frank Stronach, en tidligere innbygger i Weiz, har bygget flere fabrikker i området. Magna er den største bildeler leverandør i verden, og Frank Stronach regnes som en av Canada (og Austrias) største entreprenør suksesshistorier. På grunn av disse produksjon jobber, har Weiz blitt en ganske dynamisk og blomstrende regionsenter og mange nye utbygginger i sentrum vitner om det faktum.

Den generelle følelsen av byen hadde vært den samme, så etter å tilfredsstille mitt første nysgjerrigheten kjørte jeg til min brother hus i utkanten av byen der søsteren min svigerfar Anneliese imot meg, broren min Ewald var fortsatt i arbeid. Det var flott å se henne igjen selv om vi hadde nettopp sett hverandre i november 2006 på øya Tenerife, hvor min mann og jeg hadde gått på en felles ferie med min bror og søster svigerbror. Etter slo seg ned i og pakker ut kofferten min gikk vi for en rask tur til byen og gjøre litt shopping og fikk fanget i en større tordenvær. Så vi satte oss ned i en liten caf i Weizgågate kalt “Weberhaus” og ventet ute i regn.

På kvelden hadde jeg en gjenforening med min bror også, og vi begynte å fange opp alle nyheter. Rundt 11 pm Jeg ble litt sliten og Jetlag begynte å slå meg, så jeg dro til sengs for å hvile deg på i dag siden vi hadde tidlig planer. Bright og tidlig ved 8 am Ewald, Anneliese og jeg dro for å gjøre litt shopping i den nærliggende byen Gleisdorf, den nest største byen i distriktet Weiz. Vi gikk for en hyggelig tur med hunden og spaserte gjennom farmer marked der jeg beundret alle slags lokalt dyrket frukt, grønnsaker, hjemmelaget brød, og en typisk østerrikske spesialitet: røkt svinekjøtt.

Østerrike har lange røtter landbruket tradisjon, og jordbruk, men bare gir rundt 5 av sysselsettingen i landet, er fortsatt en viktig tradisjon, spesielt i ekstremt fruktbare området i Øst Styria. Folk shopper med få dagers mellomrom, og mange av dem som faktisk prøver å kjøpe lokale produkter og kjøtt i den lokale ukentlige markeder på onsdager og lørdager. Store supermarkeder og TV middager er av langt ikke like populær som i Nord-Amerika, og mange mennesker fortsatt lage hjemmelaget mat fra bunnen av, med og aktivt oppsøke lokale råvarer. Og broren min er kokk, og i dag var hans fødselsdag middag, så han var på jakt etter noen spesielle ferske ingredienser.

Etter Gleisdorf vi også sjekket ut Bondens marked i min hjemby Weiz som var litt mindre. Jeg benyttet anledningen til å skyte noen videoklipp på torvet i min hjemby, og de omkringliggende bygninger som går tilbake til det 17. århundre. Den gamle kirken, den såkalte Taborkirche, datoer selv tilbake til 1100-tallet, ble bygget i romansk stil og er dedikert til St. Thomas av Canterbury. Noen gamle romerske gravsteiner er utstilt i kirken tunet, en indikasjon på at dette området var allerede avgjort om lag to tusen år siden av romerne, og i nærheten utgravninger selv bevise at det var menneskelig bosetning her i førromersk tid. Andre utgravninger i provinsen Styria har funnet bevis for at det var menneskelig bosetning her helt tilbake mange titusener av år siden. Et område med mye historie

Vi hadde avsluttet med suksess våre shopping tur og broren min startet matlagingen mens Anneliese og jeg bestemte meg for å gå på en lokal tur til den såkalte Kleine Raabklamm (Small Raab Gorge) og Brental (Bear Valley). Som de fleste av Østerrike, Øst Steiermark med sine bølgende åser, skoger, elver og bekker er bare forutbestemt for fotturer, og vi nøt vår 1,5 timers fottur fra Mitterdorf gjennom dalen til elva Raab. Det Raab er ei stor elv i området som til slutt munner ut i Donau og inn i Svartehavet. En vakker vandring / sykling Stien tok oss gjennom skoger og frodige grønne enger til dalen av en annen sideelv til Brental, noe som kan tyde på at denne dalen var bebodd på et tidspunkt av bjørn.

Det interessante med dette området er at det finnes en rekke veikanten helligdommer, og en spesielt skal merke graven området av hundrevis av mennesker som døde i slutten av 1400-tallet av Black Plague. Helt siden jeg var barn, denne mørke skogkledde området som skulle være den siste hvilested for hundrevis av mennesker fra mer enn 500 år siden har fascinert meg, og selv i dag å besøke dette stedet sendte frysninger opp ryggraden min.

Våre rolig tur videre, og kort tid etter at vi hadde nådd et forhøyet møne på den sørvestlige siden av Weiz fra der vi hadde en flott utsikt over hele regionen. Weizmest fremtredende bygningen er Weizbergkirche, en barokk kirke på Weizberg bakken som kan bli sett på kilometer mens byen sprer seg i dalen nedenfor. Hele scenen er innrammet av et amfiteater av fjell med en høyde på ca 800 til 1000 meter.

Det var fortsatt litt tid igjen før vår middag planer, så jeg hoppet inn i min lille leiebil for et land å kjøre tur. Jeg gikk forbi landsbyen Gutenberg og Goller Mountain til gruvedrift landsbyen Arzberg som pleide å være et sted for sølv og sink gruvedrift. Dag en gruve pedagogisk sti som viser lokale mineraler og gruvedrift tunnel introdusere publikum til gruvehistorie i denne lille byen. Arzberg er også en av innfallsporten til Raabklamm (den Raab River Gorge), den lengste elva ravinen Østerrike. Jeg returnerte til Weiz via fjellveien på østsiden av elva, ved siden av kalksteinsklipper av Gsser fjellet.

Etter en forfriskende dusj var det tid for vår lille bursdagsfest, og våre venner Luis og Isabella hadde kommet. Sammen med min bror og søster svigerbror dette paret hadde besøkt oss i 2005 og jeg rapporterte mye fra våre Toronto eventyr. Annelieses niece mann og sønn ble også med oss og vi fikk klar for en flott fem-retters middag tilberedt av min bror Ewald, eksperten kokk.

Alle nøt den fantastiske maten og vi satt sammen fram til ca 10.30, ler, utveksle historier. Den lille gutten og min brother hund ble venner på sofaen, og vi alle hadde en fantastisk tid. En lang natt med diskusjoner før 2:30 fulgt siden jeg måtte ta opp alt med Ewald. Men så var det på tide å gå i dvale siden i morgen (ja, faktisk i dag), planlegger vi en fjelltur, og jeg definitivt må få noen rest.Susanne Pacher er utgiver av http://www.travelandtransitions.com, en web-portal for ukonvensjonell reise på tvers av kulturelle forbindelser. Sjekk ut våre GRATIS ebøker om reiser .

This entry was posted in reise and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.